W dobie rosnącej popularności samochodów elektrycznych, wspólnoty mieszkaniowe stają przed wyzwaniem adaptacji do nowych realiów. Jednym z kluczowych aspektów jest możliwość ładowania tych pojazdów.
W tym artykule przyjrzymy się regulacjom prawnym i praktycznym aspektom instalacji punktów ładowania EV w budynkach mieszkalnych.
Prawo Unii Europejskiej i polskie regulacje dotyczące ładowania samochodów elektrycznych
Zgodnie z dyrektywą UE 2018/844, nowo projektowane budynki niemieszkalne i mieszkalne z więcej niż dziesięcioma miejscami parkingowymi muszą zapewnić infrastrukturę do instalacji punktów ładowania EV.
Dzięki nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2 grudnia 2021 r., proces uzyskania zgody wspólnoty mieszkaniowej na montaż gniazda do ładowania EV stał się prosty i przejrzysty. Zgodnie z ustawą w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, w których liczba samodzielnych lokali mieszkalnych jest większa niż trzy, punkt ładowania instaluje się i eksploatuje po uzyskaniu zgody zarządu wspólnoty lub spółdzielni lub osoby sprawującej zarząd nad daną nieruchomością, wydawanej na wniosek osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu w tym budynku i stanowisko postojowe do wyłącznego użytku.
Proces uzyskania zgody wspólnoty na montaż gniazda ładowania EV
- Złożenie Wniosku: Osoba zainteresowana instalacją punktu ładowania EV w budynku mieszkalnym wielorodzinnym powinna złożyć wniosek do zarządu wspólnoty lub zarządcy, dołączając odpowiednie dokumenty, takie jak oświadczenia o pokryciu kosztów instalacji oraz posiadaniu tytułu prawnego do lokalu.
- Ekspertyza Techniczna: Zarząd wspólnoty lub zarządca ma obowiązek, w ciągu 30 dni od otrzymania wniosku, zlecić sporządzenie ekspertyzy technicznej, aby ocenić możliwość instalacji punktu ładowania. Koszty ekspertyzy ponosi wnioskodawca.
- Decyzja: Po otrzymaniu ekspertyzy, zarząd lub zarządca ma kolejne 30 dni na rozpatrzenie wniosku. W przypadku braku decyzji w tym terminie, wnioskodawca może przystąpić do instalacji punktu ładowania, o ile pokryje wszystkie związane z tym koszty.
- Instalacja Urządzeń Pomiarowo-Rozliczeniowych: Po instalacji punktu ładowania, operator systemu dystrybucyjnego zainstaluje odpowiedni układ pomiarowo-rozliczeniowy do opomiarowania pobieranej energii elektrycznej.
Ważne aspekty do rozważenia:
- Zgoda wspólnoty: Instalacja punktu ładowania wymaga zgody zarządu wspólnoty lub zarządcy. Jeśli moc instalacji jest mniejsza niż 11 kW, decyzja ta należy do zakresu zwykłego zarządu.
- Koszty instalacji: Wszelkie koszty instalacji punktu ładowania, w tym zakupu i montażu, pokrywa wnioskodawca.
- Zgodność z przepisami: Instalacja musi być zgodna z obowiązującymi przepisami, w tym
z wymogami bezpieczeństwa pożarowego i technicznymi parametrami instalacji elektrycznej budynku. - Specyfika budynków zabytkowych: W przypadku budynków zabytkowych wymagana jest dodatkowa zgoda wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Podsumowanie
Instalacja punktów ładowania EV w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych jest procesem, który wymaga współpracy między wnioskodawcami a zarządem wspólnoty. Przestrzeganie obowiązujących przepisów i transparentna komunikacja są kluczowe dla pomyślnego wdrożenia tej innowacji. Wspólnoty mieszkaniowe powinny być przygotowane na rosnące zapotrzebowanie na infrastrukturę ładowania EV, aby sprostać wyzwaniom przyszłości